Czasami jeden projekt przeistacza się w inny. I tak jak w tym przypadku miała być nauka modelowania prostych rzeczy, a pomysł poszedł dalej. Czy uda mi się w jakiś sposób odtworzyć małe miasto z lat 30 i w jakiś posób odpowiedzieć histore ich mieszkańców?

Jak to się zaczęło

Zaczynając od początku, to sama chęć nauki aplikacji do tworzenia modeli 3D otwiera całą historię. Równolegle czytując różne historię czy przeglądając stare dokumenty w archiwum, zacząłem się zastanawiać, a jakby to było spróbować coś odtworzyć jakiś budynek lub przedmiot z historii miasta, gdzieś z 1930r.? No i tak w ramach nauki blendera próbowałem odtworzyć jeden z budynków, który już nie istnieje.

Czy tak kiedyś mógł wyglądać budynek przy ulicy Plac Kościuszki 10 w Tomaszowie ok. 1930 r.?
Jak na pierwszy model to chyba jest ok.

Po paru miesiącach pierwszych efektów szukałem lepszych rozwiązań i tutaj przyszedł Unreal Engine 5. Wyeksportowałem model i dodałem kilka elementów świata, tak zacząłem tworzyć poziom.

Pierwsza próba w Unreal Engine

Zacząłem się zastanawiać, a co gdyby tak dołożyć i kolejny model i może pokazać kawałek historii która się kryje za budynkiem?

Powoli to zaczyna wyglądać

W międzyczasie poszukiwałem różnego rodzaju informacji, referencji o historii miejsc i tutaj bardzo dużo można dowiedzieć się od Towarzystwa Przyjaciół Tomaszowa Mazowieckiego. Również na stronie fotopolska znalazłem całą masę zdjęć z przeszłości.

Nadal jest to samo modelowanie, budowanie poziomu, szukanie referencji itd. Odbudowanie jakiejś części lub całości pochłonęłoby sporo czasu. Również nakład odpowiednich środków pozwoliłby przyśpieszyć pracę nad takim projektem. A gdzie tu jeszcze ta część gdzie moglibyśmy poznać historię? Wykonywać zadania?

Efekt po niecałym roku od początku startu nauki Blendera a później Unreal Engine

Jest parę pomysłów jak to dalej pociągnąć.

  • Modele językowe z wiedzą z lat ok 1930 + synteza mowy + personalizowane modele. Możliwość „porozmawiania” w tamtych czasach z tymi cyfrowo wygenerowanymi postaciami – jednak jest to dosyć kosztowny i dosyć skomplikowany proces, jednak możliwy.
  • Przygodowa gra w stylu Zaginięcie Ethana Cartera
  • Przeniesienie na gry na VR + w/w.
  • Wątpliwe, choć być może gra w stylu „mafii”, bardziej w kierunku serialu „Król”(?). W końcu postać Kuma Kaplicy, była inspirowana Łukaszem Siemątkowskim, który przez jakiś czas pracował w Tomaszowie.

Jednakże najpierw wypadałoby choć trochę zbudować jakiś podstawowy poziom. Napewno przydałoby się pierw zakupić jakiś lepszy sprzęt do tworzenia, bo aktualny jest bardzo słaby. Jakieś dodatkowe pluginy czy asety też na pewno usprawnią tworzenie.

Fajnie by było w jakiś sposób opowiedzieć o tamtych czasach i ludziach, bo wojna, która przyszła w 1939 r. zniszczyła wielu ludzi. Taka możliwość choć trochę przywrócenia pamięci o tych ludziach i opowiedzenia ich historii lub codzienności, która być może nie tak bardzo różni się od naszej dzisiaj została przerwana przez okoliczności, którę trudno zakceptować.

Wraz z rozwojem projektu będę opisywał postępy pracy, na razie niech to będzie taka zajawka.

Jeśli chcesz w jakiś sposób pomóc napisz do mnie na maila lub skomentuj, może uda się coś razem stworzyć.

Fan page na facebooku do śledzenia: https://www.facebook.com/tm1930